Mensen zijn er ten onrechte van overtuigd dat ze geen denkfouten maken Denkfouten kunnen interpersoonlijke conflicten in een team voeden Met gerichte interventies kan je de denkfouten (dus ook conflicten) in het team verminderen
Inzichten
Serendipity
Hr-woordenboek, het nawoord door prof. dr. Eva Kyndt, Full professor Swinburne University of Technology, Melbourne, Australia
Prof. dr. Bart Wille over het Hr-woordenboek
'Maar dit boek, dat de bedoeling heeft om een selectie van 50 vaak gebruikte concepten te verhelderen, dat kan ik alleen maar aanraden.'
John Van Vooren over het Hr-woordenboek
'Het boek geeft je een heel overzichtelijke,
Change mindset? Nee toch?
De change mindset zelf werd nog niet onderzocht.Het concept werd afgeleid van de growth mindset, die wel onderzocht is..Interventies om de mindset te veranderen, zijn echter niet effectief.
Organisaties in verandering hebben medewerkers nodig die hun 'tijd managen.'De competenties die ze hiervoor modig hebben, leren ze zelden in een opleiding timemanagement.Hoog tijd om de inhoud van deze opleidingen te herbekijken.
Een leerdoeloriëntatie stimuleren
Niet iedereen is even gemotiveerd om te lerenMensen die gemotiveerd zijn om te leren, hebben een leerdoeloriëntatieJe kan de leerdoeloriëntatie stimuleren
Disrupt-then-reframe
Disrupt-then-reframe is een beïnvloedingstechniek Ze verstoort in het eerste deel om het volgen van het tweede deel te vergroten Net als alle technieken, test men deze eerst best op kleine schaal om het effect te onderzoeken
Not so SMART
Dit artikel verscheen in het tijdschrift AdRem 2/2023
Geef ze een plan. Laat ze zelf bouwen.
Mensen hechten meer waarde aan dingen die ze zelf maken Dit is ook het geval wanneer ze de dingen niet mogen personaliseren Als je gedrag wil veranderen in een organisatie, hou je daar best rekening mee
Nieuw! Nu ook met didactische wandeling.
17 communicatieverantwoordelijken van Vlaamse steden en gemeenten zullen dinsdag, 13 juni, naar Mechelen komen. Die dag geven we immers de opleiding '35 interventies die (niet) werken bij (gedrags)verandering'.Een opleiding waarin we interventies om tot ander gedrag te komen, van dichtbij bekijken.
Al voor we officieel over een veranering communiceren, is er al meer gecommuniceerd dan we beseffen Belangrijk is al van in het begin van het verandertraject zowel de bedoelde als de onbedoelde communicatieinterventies te kaderen Door deze comminicatiemomenten te benoemen, geeft men de medewerkers het gevoel dat men niet over één dag ijs is gegaan ...
Twijfelen of iets correct is, is correct...
Hebben jullie ze al gezien? De nieuwe CM-affiches? Bovenstaande is er één van. Toen ik er vorige week de eerste keer voorbij reed, moest ik glimlachen.
Milieubewust het vliegtuig nemen
Weten en willen, is nog geen doen
Weet jij hoe het werkt?
Mensen zijn ervan overtuigd dat ze de werking van dingen goed begrijpenPas wanneer ze iets moeten uitleggen, beseffen ze dat dat begrip niet zo groot is als gedacht.
Honderden wetenschappelijke onderzoeken tonen het belang van doelstellingen aan. Een van de belangrijkste conclusies in die onderzoeken is dat mensen die precieze, veeleisende maar bereikbare doelen krijgen, beter presteren dan degenen die gemakkelijke, vage of helemaal geen doelen krijgen.
Associaties sturen ons gedrag.Sommige associaties hebben een negatief effect op ons gedrag.Vooral als mensen de kans niet hebben om na te denken.
The illusion of explanatory depth
Mensen veronderstellen dat ze een probleem beter begrijpen dan ze in werkelijkheid doen.Dit vooral in complexe oorzaak-gevolgrelaties.
Argumenten versus verklaringen
A.ls je argumenten vraagt, verdedigen mensen zich.
Wanneer je verklaringen vraagt, zoeken ze naar (alternatieve) mogelijkheden.